Waarom betalen we nog steeds met festivalmuntjes?
De overstap van betalen met munten naar pinnen aan de bar is al jaren aan de gang, maar gaat langzamer dan vele zouden verwachten. Er zijn al wat bedrijfjes die dit aanbieden en sommige kleine festivals maken al een tijdje gebruik van deze manier van betalen. Toch betalen we op grote festivals nog steeds met festivalmuntjes. Wat weerhoudt de grotere festivalorganisaties deze stap te zetten?
Consumptiebonnen
Het festivalmuntensysteem komt voort uit de papieren consumptiebonnen van vroeger. Op events kreeg je dan een bonnetje of fiche waar je een consumptie mee kon halen. Deze waren echter makkelijk na te maken, of van het ene evenement stiekem bij het andere evenement te gebruiken. Dit soort fraude zorgde voor veel verlies bij organisatoren. Tegenwoordig worden festivalmunten per event gepersonaliseerd, gestyled en van benodigde beveiligingskenmerken voorzien. Hierdoor is moeilijker te frauderen.
Organisaties
De organisaties van grote festivals staan nog ietwat huiverig tegenover het cashless betaalsysteem, zoals pinnen aan de bar in de festival branche ook wel wordt genoemd. Het aansluiten van een veel groter aantal pinterminals (in plaats van een beperkter aantal voor alleen de muntverkoop) kost veel meer tijd en voorbereiding. Die is er vaak niet omdat de festival locatie maar beperkte tijd beschikbaar is om op te bouwen. Laat staan dat de benodigde barren en kraampjes al tijdig op de locatie aanwezig zijn en ook nog eens zijn geplaatst op de juiste plek.
Ook is een cashless systeem een stuk duurder om te realiseren door het aanleggen van de nodige internet en stroom en de transactiekosten die erbij komen kijken. Bovendien zijn er voorbeelden geweest waar het hele betalingsverkeer op festivals platlag door een storing, zoals afgelopen jaar een paar keer is voorgekomen. Dit is natuurlijk funest is voor een organisator.
“Qua techniek is het moeilijk te realiseren, door de grote aantallen gaan systemen haperen of functioneren ze niet juist.” Vertelt Joop Soree van Solar Festival aan de NOS. Het wordt bij veel grote festivalorganisatoren nog als te risicovol gezien om op die techniek te vertrouwen. Een falend betaalsysteem is de grootste angst van elke festivalorganisator.
Verder gaat de afzet in de horeca ook sneller met munten. Als er gebruik gemaakt wordt van pinbetalingen, komen er veel meer stappen bij het betaalproces kijken dan wanneer iemand een muntje inwisselt voor een drankje, en tijd is geld. Ook heb je dan meer meters bar nodig en iedereen wilt natuurlijk zo dicht mogelijk bij het podium staan en een drankje kunnen halen.
Wat vindt de festivalganger?
Een rondgang door NOS langs een aantal festivalbezoekers geeft een wisselend beeld. De ene vindt het geweldig en de ander heeft gemengde gevoelens over het muntensysteem. Vaak gehoorde wat negatieve geluiden zijn bijvoorbeeld de tentjes waar je de munten aanschaft aan de zijkanten van het festivalterrein, en staan er vaak lange rijen bij de start van het festival.
Ook wordt veel genoemd dat bezoekers achteraf thuiskomen met ongebruikte munten. Ze worden gezien als een verdienmodel – men raakt ze kwijt, of maakt niet alle munten op. Inmiddels regelen veel festivals wel dat je ze weer terug kan inleveren. Er wordt dus wel geluisterd naar de ervaringen van bezoekers, maar dit is niet altijd het geval. Ook als festivals dit aanbieden, doet de consument dit vaak niet. Luuk Peeters van Euro Eventservices meldde aan RTL Nieuws dat zo’n 3 tot 5 procent van de festivalmunten uiteindelijk niet gebruikt wordt door de bezoekers. Ook bij festivals waar inleveren wel wordt aangeboden. Die omzet gaat wel naar het festival.
Cultureel erfgoed
Desalniettemin houden veel festivalgangers ook van het muntensysteem. Het is toch een soort traditie en het voelt vertrouwd. Maar de munt heeft meer dan alleen nostalgische waarde. Een festivalmunt werkt namelijk ook heel simpel voor de consument: de klant kan niet om de tuin worden geleid met verleidende prijzen en de bedragen zijn makkelijk te begrijpen. 1 biertje kost 1 munt.
Verder zijn munten ook juist heel handig voor groepen op grote feesten en festivals. Zo hoef je niet achteraf met Tikkies en betaalverzoeken te werken als je drankjes voor je vrienden hebt gehaald, en kan je makkelijk bijhouden hoe veel iedereen heeft gehaald. Met munten kan je makkelijk splitten.
GoCredible heeft ervaring met beide systemen
GoCredible is marktleider als betaaldienstverlener voor evenementen en ondersteunt het al veel bedrijven met hun betaaloplossingen voor events. Zo zijn wij partner van Pay Systems, Euro Eventservices en het muntensysteem van Dutchband. Zij werken in opdracht van de grote festivals zoals Lowlands, Pinkpop, Mysteryland en nog veel meer. Wij hebben met onze partners al veel ervaring met het verwerken van beide manieren van betalen. Via onze partners kan elke festivalorganisatie altijd bij ons terecht voor vlekkeloos en veilig betalingsverkeer.
Onze partner Dutchband heeft dit jaar een recordaantal van 200 miljoen festivalmunten gedrukt. Een deel van deze munten gaat ook naar het buitenland, voornamelijk Italië en Duitsland, waar ze het muntensysteem nu ook hebben ontdekt.
Festivalseizoen 2024
Uiteindelijk valt er voor beide opties te spreken. Met deze zomer een succesvol (maar helaas soms regenachtig) festivalseizoen dat langzaam tot een einde komt, denkt men al na over de gang van zaken komende jaren.
Er zal komend jaar wellicht meer geëxperimenteerd worden met pinbetalingen op grote festivals en hybride oplossingen. Of ze het muntensysteem volledig zullen vervangen in de toekomst blijft de vraag. De technologie lijkt steeds meer klaar te zijn voor het cashless systeem, de vraag blijft of de mens dat ook is. Wij werken op voor en achtergrond door de voordelen van beide vormen of hybride maximaal te ondersteunen.
Contact
Meer weten over hoe GoCredible jouw festivalpayments, zowel met munten als pinbetalingen, kan verwerken? Neem contact met ons op of volg ons op LinkedIn voor de laatste updates!
Bekijk ook de informatieve video van NOS op 3 over waarom we nog met festivalmunten betalen.